ANALISIS KINERJA SERVER ELEARNING UNTUK PEMBELAJARAN SYNCHRONOUS BERBASIS BIG BLUE BUTTON DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN DI MASA COVID-19

Authors

  • I Nyoman Buda Hartawan STMIK STIKOM Indonesia
  • I Putu Agus Yogi Subawa STMIK STIKOM Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.31598/jurnalresistor.v4i1.715

Keywords:

Big Blue Button, Covid-19, Elearning, Moodle, Teleconference

Abstract

COVID-19 has an impact on education which requires students to study from home. Teachers carry out teaching remotely via an internet connection so that learning activities that should be carried out at school can still run. The learning process is necessary to conduct live sessions via teleconference. The Big Blue Button is an alternative application to support the online learning process, especially in conducting live sessions. This study aims to analyze the Big Blue Button as a teleconference application to support learning activities online. Implementation is done by integrating the Big Blue Button with Moodle as a Learning Management System (LMS) Moodle. The test was done by conducting a teleconference simulation involving 42 students. The test results show the Big Blue Button can be used to support online learning activities and can be accessed well by 42 students simultaneously using either a PC or a mobile device.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Yuliana, “Corona virus diseases (Covid -19); Sebuah tinjauan literatur,” WELLNESS AND HEALTHY MAGAZINE, vol. 2, no. February, Lampung, pp. 124–137, 2020.

A. Susilo et al., “Coronavirus Disease 2019: Tinjauan Literatur Terkini,” J. Penyakit Dalam Indones., vol. 7, no. 1, p. 45, 2020.

Peraturan Pemerintah Nomor 21 Tahun 2020, “Pembatasan Sosial Berskala Besar Dalam Rangka Percepatan Penanganan Coronavirus Disease 2019/COVID-19,” vol. 1, no. 1, pp. 022868 A–022846 A, 2020.

Kemendikbud, “Siaran Pers - Panduan Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran dan Tahun Akademik Baru di Masa Pandemi Covid-19: Satuan Pendidikan di Zona Kuning, Oranye dan Merah Dilarang Melakukan Pembelajaran Tatap Muka,” Pandu. Penyelenggaraan Pembelajaran pada Tahun Ajaran dan Tahun Akad. Baru di Masa Pandemi Covid-19 Satuan Pendidik. di Zo. Kuning, Oranye dan Merah Dilarang Melakukan Pembelajaran Tatap Muka, p. 3, 2020.

Kemenkes RI, “Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 9 Tahun 2020 Tentang Pedoman Pembatasan Sosial Berskala Besar Dalam Rangka Percepatan Penanganan Corona Virus Disease 2019 (Covid-19),” Kementeri. Kesehat. RI, p. 28, 2020.

Kemendikbud, “Surat Edaran Jendral No. 15 Tahun 2020,” no. 09, pp. 1–12, 2020.

A. Daramas, S. Pattarakitsophon, K. Eiumtrakul, T. Tantidham, and N. Tamkittikhun, “HIVE: Home Automation System for Intrusion Detection,” Proc. 2016 5th ICT Int. Student Proj. Conf. ICT-ISPC 2016, pp. 101–104, 2016.

I. N. B. Hartawan and I. W. Sudiarsa, “Analisis Kinerja Internet of Things Berbasis Firebase Real-Time Database,” J. Resist. (Rekayasa Sist. Komputer), vol. 2, no. 1, pp. 6–17, 2019.

I. N. B. Hartawan and I. G. M. N. Desnanjaya, “Analisis Kinerja Protokol Zigbee Di Dalam Dan Di Luar Ruangan Sebagai Media Komunikasi Data Pada Wireless Sensor Network,” J. Resist. (Rekayasa Sist. Komputer), 2018.

G. A. Pradnyana and I. M. A. Pradnyana, “Implementasi Responsive E-learning Berbasis MOODLE Untuk Menunjang Kegiatan Pembelajaran di STMIK STIKOM Indonesia,” S@Cies, vol. 5, no. 2, pp. 127–135, 2015.

S. Fatmawati, “Efektivitas Forum Diskusi Pada E-Learning Berbasis Moodle Untuk Meningkatkan Partisipasi Belajar,” Refleks. EDUKATIKA J. Ilm. Kependidikan, vol. 9, no. 2, pp. 211–216, 2019.

S. Rizal and B. Walidain, “Pembuatan Media Pembelajaran E-Learning Berbasis Moodle Pada Matakuliah Pengantar Aplikasi Komputer Universitas Serambi Mekkah,” J. Ilm. Didakt. Media Ilm. Pendidik. dan Pengajaran, vol. 19, no. 2, p. 178, 2019.

R. H. Hardyanto and H. D. Surjono, “Pengembangan Dan Implementasi E-Learning Menggunakan Moodle Dan Vicon Untuk Pelajaran Pemrograman Web Di Smk,” J. Pendidik. Vokasi, vol. 6, no. 1, p. 43, 2016.

A. Ambarita, “Implementation Of E-Learning System Using The Software Moodle,” IJIS-Indonesian J. Inf. Syst., vol. 2, no. September, pp. 47–58, 2016.

L. Razokiona, R, M., Sepang, J, J & Dotulong, H, O, “Analisis Penerapan Teknologi Teleconference Pengaruhnya Terhadap Kinerja Karyawan Pada Pt. J Resources Asia Pasifik Tbk,” J. EMBA, vol. 4, no. 1, pp. 252–260, 2016.

T. A. Susanto, H. N. Palit, and A. Noertjahyana, “Pengembangan Video Broadcasting Server Untuk Live Streaming Menggunakan Nginx dan RTMP Dengan Studi Kasus Teleconference,” J. Infra, vol. 5, no. 1, pp. 228–233, 2017.

N. Afif, “Implementasi Open Meetings Menggunakan Raspberry Pi Sebagai Server,” J. Instek (Informatika Sains Dan Teknol., vol. 2, no. 2, pp. 31–40, 2017.

Downloads

Published

2021-04-21

How to Cite

Hartawan, I. N. B., & Subawa, I. P. A. Y. (2021). ANALISIS KINERJA SERVER ELEARNING UNTUK PEMBELAJARAN SYNCHRONOUS BERBASIS BIG BLUE BUTTON DALAM MENDUKUNG PEMBELAJARAN DI MASA COVID-19. Jurnal RESISTOR (Rekayasa Sistem Komputer), 4(1), 78-84. https://doi.org/10.31598/jurnalresistor.v4i1.715